Listing 1 - 10 of 124 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De betovergrootvader van Milan (10) is in 1914 als soldaat gesneuveld in de West-Vlaamse Westhoek tijdens de Eerste Wereldoorlog, oftewel de Groote Oorlog. Daarom laten Milans opa en oma hem alle plekken zien, die aan de ‘Slag om de IJzer' herinneren. Dit houdt Milan zo bezig, dat hij (in zijn droom) midden in de oorlog belandt. Daar wordt hij ‘herkend' als de jongste broer van zijn betovergrootvader, die hij nog kan ontmoeten voordat deze omkomt. Terug in het heden kan Milan exact traceren, waar zijn betovergrootvader begraven ligt. Vanuit het 'oog' van Milan (omslagillustratie) wordt een, aan authentieke militaire bronnen ontleend, reëel beeld geschetst van de woedende oorlog. De droom als middel om terug te gaan naar een andere tijd is acceptabel, daar Milans lijfelijke ervaringen het inleven versterken. De tijdspanne in de droom is wel groot en sommige zaken, zoals het door Milan als bewijs meegebrachte zakhorloge, wel erg toevallig. Geschreven in korte zinnen met dialogen, in korte, genummerde hoofdstukken. Uitgebreid gedocumenteerd met foto's van cruciale plekken toen en nu (door de auteur opnieuw gefotografeerd) en routekaarten. De bijbehorende website www.milansgrooteoorlog.be bevat veel achtergrondinformatie.
Choose an application
De jonge soldaat Frank Sumption (20) vecht tijdens de Eerste Wereldoorlog tegen de Duitsers. Met Kerstmis komen de gevechten stil te liggen. Frank weet niet hoe hij daarna nog kan meedoen aan de strijd. Uitgangspunt van dit confronterende kerstverhaal is de historische verbroedering tussen de Engelse en Duitse soldaten aan het front in de Westhoek tijdens de kerstdagen van 1914. De Britse soldaat Frank Sumption is er getuige van hoe op de laatste dag van het kerstbestand zijn nieuwe vriend, de Duitse soldaat Johannes Bremer, doodgeschoten wordt. Totaal ontzet broedt hij op het plan om de Britse kranten in te lichten over het reële leven van de soldaten aan het front. Tijdens zijn vlucht wordt hij neergeschoten, als deserteur opgepakt en voor de krijgsraad veroordeeld tot de dood met de kogel. Het korte, kernachtige verhaal is nauwkeurig opgebouwd, met een functionele geografische situering, zonder onnodige uitweidingen. Cursief gedrukte [lees meer] brieffragmenten geven ook een beeld van de situatie aan het thuisfront in Engeland. De groeiende spanning, van emotionele spanning na de dood van zijn vriend tot de reële spanning bij de desertie en het proces, houden de lezer in de greep. De raak getekende personages leiden tot een bezinning over de oorlog en dit geeft het verhaal een meerwaarde. Frank en Johannes zijn eenvoudige jongens die het doodgeverfde beeld van de vijand als barbaar doorprikken. De confrontatie van Frank en zijn sergeant met hun oversten, die de oorlog ver van hun bed voeren, leidt ook voor de lezer tot bezinning. De klassieke, sobere taal geeft dit traditionele verhaal een sfeervolle ingetogenheid. [Jet Marchau] Copyright (c) Vlabin-VBC, 2007
Choose an application
Wereldoorlog I --- oorlogskunst --- tijdschriften
Choose an application
Choose an application
Wereldoorlog I --- propaganda --- kunst
Choose an application
Vier weesjongens, Lucas, Lucien, Luigi en Ludwig, vormen een hechte groep in het weeshuis van de abdij van Valencourt in het noordoosten van Frankrijk. Omdat al hun namen met 'Lu' beginnen, hebben zij in het weeshuis de bijnaam 'De Lulu's' gekregen. Telkens wanneer zij hun kans schoon zien, klimmen zij over de abdijmuur en trekken het bos in, waar zij een boomhut hebben gebouwd. Hierdoor komt het dat, wanneer het weeshuis in zomer 1914 door Franse militairen wordt geëvacueerd, omdat de Duitse troepen naderen, de Lulu's op het appel ontbreken. Zo komen zij achter de Duitse linies terecht, terwijl zij niet eens weten dat het oorlog is. Een Belgische vluchtelinge, Lucy, voegt zich bij hen en dan begint een strijd om de winter te overleven zonder hulp van buitenaf. De ingekleurde tekeningen in komische stijl zijn zorgvuldig gemaakt, met veel aandacht voor de historische achtergrond. Speelse lay-out; geslaagde perspectiefwisselingen. Gemiddelde hoeveelheid tekst. Duidelijke karaktertekening van de personages. In de eerste plaats bestemd voor jeugdige lezers vanaf ca. 12 jaar. Wordt vervolgd. (Prof. dr. K.A.D. Smelik) © NBD Biblion
Wereldoorlog I --- Oorlogsverhalen --- Stripverhalen --- Wereldoorlog I. --- Oorlogsverhalen. --- Stripverhalen.
Choose an application
Historisch stripverhaal over de Eerste Wereldoorlog. Vier weesjongens, Lucas, Lucien, Luigi en Ludwig, vormden een hechte groep in het weeshuis van de abdij van Valencourt in het noordoosten van Frankrijk. Omdat al hun namen met 'Lu' beginnen, hadden zij de bijnaam 'de Lulu's' gekregen. Door de oorlog werden zij gedwongen zich in de bossen schuil te houden. In het eerste deel ('1914, het weeshuis', 2014) heeft een Belgische vluchtelinge, Lucy, zich bij hen aangesloten, maar hebben zij ook een Duitse deserteur gevangen genomen: Hans Kropp. Een diepe vriendschap ontstaat tussen de vijf kinderen en de Duitser, die graag terug naar zijn zwangere vrouw zou willen, maar zich voor de Lulu's verantwoordelijk voelt. Zij houden zich in het bos in leven – niet gemakkelijk, maar alles beter dan in de oorlog verzeild te raken. Dan slaat het noodlot toe. De ingekleurde tekeningen in komische stijl zijn zorgvuldig gemaakt, met veel aandacht voor de historische achtergrond en de natuur. Speelse lay-out. Gemiddelde hoeveelheid tekst. Duidelijke karaktertekening van de personages. Meeslepend verhaal. Wordt vervolgd.(Prof. dr. K.A.D. Smelik) © NBD Biblion
Wereldoorlog I --- Oorlogsverhalen --- Stripverhalen --- Wereldoorlog I. --- Oorlogsverhalen. --- Stripverhalen.
Choose an application
Wereldoorlog I --- avant-garde --- Europa
Listing 1 - 10 of 124 | << page >> |
Sort by
|